Jak stworzyć biznesplan?

biznesplan

Biznesplan to pewien dokument, który pozwala w skrócie określić, czym będzie się zajmowała firma, którą planujemy stworzyć. Dzięki jego opracowaniu można zebrać w całość wszystkie podstawowe informacje o tym, jaki jest nasz pomysł na naszą działalność gospodarczą. Wśród podstawowych informacji, jakie powinny się zawrzeć w takim dokumencie, na pewno trzeba określić kto firmę zakłada i czym taka firma będzie się zajmować. W kolejnej części warto również określić, jakie zadania będą wykonywane przez firmę w toku jej działalności, a także jak firma będzie na siebie zarabiać i jakie koszty będzie musiała ponosić. Biznesplan nie jest więc bezwartościowym dokumentem, który czasem trzeba napisać pod przymusem, aby otrzymać dotację lub jakąś ulgę na start. Już w momencie, kiedy zadajemy sobie pytanie o to, jak stworzyć biznesplan, szybko możemy dojść do wniosku, że jego opracowanie naprawdę może nam przynieść dużo korzyści.

Jaką strukturę powinien mieć taki dokument?

Struktura takiego dokumentu wcale nie musi być sztywna ani precyzyjnie określona jeśli biznesplan tworzymy na nasz własny użytek. Inaczej może być jednak w sytuacji, kiedy tworzymy biznesplan dlatego, że jakaś instytucja go od nas wymaga- na przykład urząd albo bank. Wówczas najlepiej od razu zorientować się w wytycznych, jakie te instytucje mają, a następnie przestrzegać tych wytycznych, czyli opisywać te kwestie, które są kluczowe z punktu widzenia danej instytucji.

Najczęściej, biznesplan powinien zacząć się od pewnego streszczenia tego, co planujemy zrobić. Musimy więc w skrócie opisać działalność, jaką chcemy otworzyć i podać podstawowe informacje z tym związane. W kolejnym punkcie dobrze jest już przejść do bardziej konkretnych zagadnień, a więc skupić się na tym, w jaki sposób nasza firma ma zarabiać. Możemy więc wskazać produkty lub usługi, które będziemy sprzedawać, opisać ich charakter, specyfikę lub sposób świadczenia klientom. W kolejnym punkcie trzeba też sprecyzować, jaką strukturę będzie mieć firma, a więc czy będzie posiadała kadrę zarządzającą oraz pracowników. W przypadku młodych firm zazwyczaj ten punkt można maksymalnie uprościć pisząc o samozatrudnieniu w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, gdzie na razie żadnych pracowników nie będzie.

W biznesplanie bardzo ważne jest też to, aby przeprowadzić pewne rozeznanie na rynku dóbr i usług, które firma będzie sprzedawać. Istotne jest, aby wskazać, czy jest popyt na to, co będziemy sprzedawać, a także opisać otoczenie konkurencji. W końcu, kolejną istotną rzeczą jest to, w jaki sposób będziemy chcieli naszą firmę reklamować. Strategię promocji przygotowujemy w formie planu marketingowego, gdzie nakreślamy, jakiego typu reklamy będziemy chcieli wykupić i jakiej skuteczności się po nich spodziewamy. Ostatnim punktem profesjonalnego, rzetelnie skonstruowanego biznesplanu jest przygotowanie planu finansowego. Wskazujemy więc koszty, jakie będziemy musieli ponieść, określamy budżet, a także jego przeznaczenie.